Scénář > Lidská práva
Scénář edukativního představení

Mám na to právo?

Na téma lidských a občanských práv

Obsah

 

ANOTACE

MÁM NA TO PRÁVO?

PŘED PŘEDSTAVENÍM

DOTAZNÍK PŘED PŘEDSTAVENÍM

TVOŘÍME SOUSOŠÍ

REFLEXE VE SKUPINĚ

SCÉNÁŘ EDUKATIVNÍHO PŘEDSTAVENÍ

Scéna Anketa

Scéna Mobil

Scéna Brigáda

Scéna Vyhazov

Druhé odehrání představení

PO PŘEDSTAVENÍ

EDUKATIVNÍ VIDEOSPOT

REFLEXE PO PŘEDSTAVENÍ

AKTIVITA PROVÁZKY

AKTIVITA STROM LIDSKÝCH PRÁV

AKTIVITA LET BALÓNEM

DOTAZNÍK PO PŘEDSTAVENÍ

 

 

 

 

 

Anotace

Co jsou lidská a občanská práva? Odkud se vzala a proč? Jakou roli hrají v demokratické společnosti? Může demokracie existovat, aniž by byla zajištěna práva občanů? Kolik základních lidských či občanských práv dokážeme vyjmenovat? A kdo nám zaručí jejich dodržování? Díky našemu projektu žáci a studenti získají zejména základní informace o Všeobecné deklaraci lidských práv včetně nezbytného společenského a historického kontextu.

Využití těchto znalostí si pak vyzkouší “na vlastní kůži” v rámci interaktivního divadelního představení. Prostřednictvím fiktivní situace si vyzkouší aktivní argumentaci zaměřenou na následující témata:

i) Proč dodržovat lidská práva všech lidí na Zemi?

ii) Jak si obhájit svá práva v každodenním životě?

iii) Jak při tom neporušit práva ostatních?

 

CÍLE

  • Žák má povědomost o existenci Všeobecné deklarace lidských práv, a to včetně historického a společenského kontextu jejího vzniku.
  • Dokáže vyjmenovat několik klíčových lidských práv a svobod spolu s argumenty pro jejich dodržování.
  • Rozumí rozdílu mezi lidskými právy a právy občanskými, která přísluší občanům daného státu.
  • Zná nejvýznamnější organizace zabývající se problematikou dodržování lidských práv.

ČASOVÁ DOTACE  180 minut včetně souvisejících doprovodných aktivit

 

POMŮCKY

  • Obálky s pokyny pro aktivitu 2
  • Seznam základních lidských práv
  • Edukativní videospot se zaměřením na lidská práva, diaprojektor, promítací plátno
  • Vytištěný seznam třiceti základních lidských práv
  • Písemný přehled chronologie a důvodů formulování základních a lidských práv

 

 

Mám na to právo?

Scénář a doprovodné aktivity

EDUKATIVNÍ PŘEDSTAVENÍ SE ZAMĚŘENÍM NA LIDSKÁ A OBČANSKÁ PRÁVA JAKO ZÁKLAD DEMOKRATICKÉ KULTURY

 

 

 

Před představením

Dotazník před představením

Časová dotace 10 minut

Instrukce Joker představí sebe a herce a začne dětem pokládat šest níže uvedených otázek, na které se dá vždy odpovědět třemi možnostmi ANO/NE/NEVÍM. Se žáky si Joker domluví jasné znaky, gesta apod. pro jednotlivé odpovědi. Např. pro ANO dát ruce nad hlavu, pro NE si sednout na zem, pro NEVÍM vrtět hlavou.

  • Dobře znám svá lidská i občanská práva a vím, jak jich dosáhnout.
  • Vím, co jsou lidská práva.
  • Vím, co jsou občanská práva.
  • Ve škole hodně diskutujeme o lidských právech i o tom, jak je obhajovat.
  • Umím vyjmenovat alespoň tři ze základních lidských práv.
  • Existují lidé, pro které lidská práva neplatí.
  • Lidská práva získává člověk v 18 letech.

Dodatečné otázky pro snazší navázání neformálního vztahu s žáky (příklady, nutno upravit dle jejich věku):

  • Chutná Vám ve školní jídelně?
  • Máte školní časopis?
  • Byli jste už někdy na brigádě?
  • Čtete si cizí smsky?

 

 

Tvoříme sousoší

Časová dotace 15 minut

Instrukce Rozdělíme žáky na čtyři menší skupiny. Každá skupina si vybere jedno z následujících témat:

  • Právo vyhledat si před pronásledováním útočiště v jiných zemích a požívat tam azylu
  • Právo na svobodu pohybu
  • Právo na vzdělání
  • Všichni lidé rodí se svobodní a sobě rovní co do důstojnosti a práv

S každou skupinou pracuje jeden lektor. S žáky diskutuje o situaci v současnosti a v minulosti, kdy dané právo bylo či je porušováno. Na zvolené téma vymyslí jednoduchou situaci, která ho určitým způsobem vystihuje nebo charakterizuje. Tuto situaci následně “vytesají“ do sousoší z vlastních těl. Následně každá skupina prezentuje svoje sousoší před ostatními.

Diváci diskutují o tom, co vidí. Pokud sousoší není příliš jasné, srozumitelné, můžeme využít dalších technik, jako například krátké rozpohybování soch, nebo je můžeme dotykem rozmluvit a zeptat se jich, co v tuto chvíli cítí, prožívají apod.

 

 

Reflexe ve skupině

Časová dotace 5 minut

Instrukce Společně s dětmi zhodnotíme celou aktivitu. Byla zadané téma obtížné? Vím, co si pod jednotlivými právy konkrétně představit? Bylo obtížné zobrazené situace identifikovat? Co jsem se naučil? Co nového jsem zjistil o sobě?

 

 

 

 

Scénář edukativního představení

ve formě divadla fórum

 

Scéna Anketa

Téma Svoboda slova

Prostředí V ředitelně

Josef udělal do školního časopisu anketu o spokojenosti se školní jídelnou, 72% žáků odpovědělo, že jsou nespokojení. Vedoucí jídelny Nováková si všimla, že studenti dělají anketu. Má pocit, že si studenti neváží její práce. Šla za ředitelem. Ředitel si Josefa spolu s šéfredaktorkou časopisu Petrou zavolal “na kobereček”, zakázal jim anketu otisknout.

Osoby

  • Josef Píše pravidelně do školního časopisu. Anketu udělal v reakci na stížnosti svých spolužáků na jídelnu, znak: čepice
  • Petra Šéfredaktorka školního časopisu. Souhlasí s Josefem, ale bojí se, aby škola časopis nezrušila, znak: korále, skřipec do vlasů
  • Ředitel Obuch Nechce, aby škola či jídelna měla špatnou pověst. Nechce ale také nic řešit. Myslí si, že mu studenti do vedení školy nemají co mluvit. Jemu v jídelně mu chutná, znak: brýle, vestička, kravata
  • Vedoucí jídelny Růžena Nováková Všimla si, že studenti dělají anketu. Má pocit, že si studenti neváží jeho práce, znak: zástěra a vařečka

 

Petra a Josef před dveřmi do ředitelny

Josef: „Nevíš, proč si nás ředitel zavolal?“

Petra: „Co já vím, když jsme tu my dva, tak asi něco s časopisem.“

Josef: „Nedalas tam tu jeho karikaturu, jak paří se školníkem?“ Pobaveně.

Petra: „Neblázni, nenechám si zrušit časopis!“. Zaklepe.

Ředitel: „Dále!“

Oba vstoupí, v ředitelně sedí ředitel a vedoucí jídelny Nováková, která je jako na trní

Josef a Petra: „Dobrý den…“

Ředitel: „Dobrý den Petro, máme tady takovou nepříjemnost, kterou potřebujeme RYCHLE vyřešit. Četl jsem si návrh čísla vašeho školního časopisu. A zaujal mě zde článek, který jste nazvali “Studentům ve školní jídelně nechutná”....“

Nechá je “vydusit“

Petra: „Pane řediteli, to Vám nejlépe vysvětlí Josef, on dělal v jídelně takovou anketu...“

Obrací se na Josefa. Ten vidí rozčílenou Novákovou, dojde mu, v čem je asi problém. Je opatrný.

Josef: „No to byl takový běžný dotazník, jak se žákům líbí v jídelně, čistota, výběr jídel, velikost porcí a tak… Žáci týden anonymně odevzdávali anketní lístky do krabice v jídelně a my to pak vyhodnotili a zpracovali.“

Nováková: Nasupeně. „Já jsem se do tý krabice podívala, všichni si samozřejmě stěžujou, že špatně vaříme! Já nevím, proč by měli nějaký rozežraný spratci co pomlouvat slušný kuchařky ve školním časopise!“

Ředitel: „Paní Nováková …. Josefe, nezašli jste s tím hodnocením příliš daleko?“

Josef: „Ale Pane řediteli, v anketě vyšlo, že 72 procent studentů není s kvalitou jídla spokojeno. A nás napadlo, že by třeba ten článek mohl pomoci něco změnit.“

Nováková: „Změnit co? To mě jako chtějí studenti vyhodit. Pane řediteli, dyť to je na hlavu, aby nám děcka mluvily do vaření, já to dělám 30 let a oni by si neuvařili ani čaj.“

Ředitel: „Vidíte, co ta vaše “anketa” způsobila? Paní Nováková je velmi rozrušená, myslím, že byste se jí měli omluvit a ten článek, v rámci dobrých vztahů, nahradit něčím vhodnějším.“

Josef: „Ale pane řediteli, co právo na svobodu tisku?“ Hledá podporu u Petry.

Ředitel: „Každá svoboda má svoje meze…“

Petra: „Ale…“

Ředitel: „Jestli se vám to nelíbí, myslete na moje právo zakázat cokoliv, co by mohlo narušit hladké fungování školy - třeba váš časopis.“

Josef: Kouká zoufale na Petru.

Petra: „My tam teda dáme místo toho obrázky z výtvarné soutěže.“

Ředitel: „To jsem rád, že jsme to společně vyřešili, neshledanou.“

Petra a Josef: „Neshledanou.“ Odchází.

Ředitel: „Josefe, příště si v ředitelně sundej tu čepici.“  

 

 

Scéna Mobil

Téma Právo na soukromí

Prostředí Ve třídě o přestávce

Jan si nechal o přestávce telefon na lavici a odešel ze třídy. Jeho žárlivá přítelkyně Lenka se chce podívat do jeho telefonu, jestli nepsal nějaké jiné. Karel, Janův kamarád (sedí s ním v lavici) umí telefon odemknout, ale nechce se mu.

Osoby

  • Jan Přítel Lenky, má ji rád, znak: čepice, telefon
  • Lenka Přítelkyně Jana, žárlí, znak: čelenka modrá, kabelka modrá
  • Karel Janův kamarád, chrání jeho soukromí, znak: čepice
  • Andrea Kamarádka Lenky. Podporuje Lenku. Jan “přece nemá Jan co skrývat, ne?”. Navíc je do Jana zamilovaná a chce je rozeštvat, znak: kšilt s modrými flitry, džínová vestička

 

Přestávka, Jan mluví s Lenkou, mají se rádi, Andrea na Jana zbožně kouká. Karel si čte.

Jan: Telefonuje s matkou. „Ano mami, já vím, že přijde, už musím končit, jsem ve škole.“

Lenka: „Včera to kino bylo super, Honzo, pudem dneska zase?“

Jan: „Dneska nemůžu, Leni“

Lenka: „Proč?“

Jan: „Slíbil jsem našim, že budu doma, přijede teta na návštěvu.“

Lenka: Zklamaně. „Teta, jo? Tak jindy.“

Jan: „Promiň, musím si odskočit.“

Lenka: „Jasně :)“

Jan: Odchází. Na lavici nechá telefon.

Andrea: „Tak na co půjdete dneska?“

Lenka: „Na nic. Honzovi dneska přijede na návštěvu teta.“

Andrea: „Jo teta? Jo? To má asi tetu fakt rád, když kvůli ní zruší rande.“

Lenka: „Co tím chceš jako říct?“

Andrea: „Nic…“

Janovi zapípá telefon (příchozí sms). Zvuk dělá na pusu Karel.

Andrea: „To mu asi píše ta “teta”. Pojď, podíváme se.“ Jde k telefonu

Lenka: Je trochu v rozpacích. „Počkej!“ Pak sáhne po telefonu, aby ho nevzala Andrea. Něco s ním “kutí“.

Andrea: „Cos čekala, má to zamknutý. Karle, vodemkni nám to, ty určitě víš jak.“

Karel: Dělá něco na svém mobilu. „Vím“ Zarazí se. „Ale Honza bude za chvíli zpátky.“ Vrací se ke svému telefonu.

Holky po sobě chvíli koukají. Andrea Lenku postrčí, ať teda něco dělá.

Lenka: „Ty Karle, vždyť víš, že spolu s Honzou chodíme…“

Karel: Probere se od mobilu. „Jasně, dyť je to můj kámoš.“

Lenka: Nejistě. „Ale já jsem jeho přítelkyně, tak mi to odemkni.“

Andrea: „O nic nejde.“ Lže. „Lenka mu teď poslala fotku“ koukne na Lenku „a…. potřebuje zkontrolovat, jestli došla.“

Karel: „Mě to nepřipadá správný.“ Povoluje.

Andrea: Útočně. „Ty ho nějak moc bráníš! Jestli si jeho kámoš, tak dokaž, že nemá co skrejvat!“

Lenka: „Jo!“

Karel: Povolí. „No tak dobře, dej to sem.“  Odemkne telefon.

Lenka: Čte sms. „Těším se na tebe dnes večer Honzíku, pusu. Monika.“

Andrea: Vítězoslavně. „Nic si z toho nedělej.“ Objímá Lenku.

V tom přichází Jan. Karel se radši začne opět věnovat telefonu.

Andrea: Na Honzu. „Jak si jí to mohl udělat!“ Odchází a nenápadně sleduje, jak se to vyvine.

Lenka: „Myslela jsem, že mě máš rád.“ Ukáže mu mobil.

Honza: Přečte si sms. „No teta Monika večer přijede, dyť jsem to říkal… počkat, ty ses mi hrabala v mobilu?!“

Lenka: Dojde jí to. „Honzo, promiň, já se bála….  a Andrea a Karel“ Koktá.

Honza: Naštvaně. „Takhle si teda lásku nepředstavuju.“ Naštvaně odchází. Donutí Karla, aby si přesednul. „Přesedni si! Jak se mi tam mohla dostat??? Karle?!!“

Štronzo

 

 

Scéna Brigáda

Téma Právo na práci za odpovídajících podmínek

Prostředí Před domem na chodníku

Petr, Jan a Karolína si sehnali letní brigádu – stavební práce (vyklízení a bourání domu). Měli pracovat 8 hodin denně ale paní Heroutová jim oznámí, že musí pracovat 12 hodin, protože dva brigádníci jsou nemocní a práce se musí stihnout v termínu. Jan a Karolína na to přistoupí, ale po dvou dnech zjistí, že je to nad jejich síly. Víc než 8 hodin nezvládnou. Paní Heroutová jim dá ultimátum, buď “dvanáctky“, nebo nic. Navíc jim vyhrožuje, že když teď odejdou, nezaplatí jim ani už odvedenou práci.

Osoby

  • Petr Domluvil brigádu, cítí se podvedený, navíc už opravdu dál nemůže, znak: čepice, triko, pracovní rukavice
  • Jan Kamarád Petra, potřebuje peníze na zaplacení dluhů, znak: čepice, triko, pracovní rukavice
  • Karolína Kamarádka – původně najatá na lehčí práce (sekání trávy, úklid). Teď ale musí i bourat a tahat těžké věci společně s klukama, znak: čelenka, triko, pracovní rukavice
  • Paní Heroutová Majitelka firmy, ”dáma v lodičkách”, práce se musí stihnout do termínu, znak: halenka, taška

Na úvod scény práce se židlemi, jako přenášení kusů betonu, už jsou na konci sil. Pracují 12 hodin namísto 8 hodin. Karolína upadne, má naraženou ruku.

Petr: „Kájo, v pohodě?“

Karolína: „Asi jo…. Ale já už fakt nemůžu … měla jsem hrabat zahradu, a ne tady tahat kusy betonu.“

Petr: „Já už taky melu z posledního. Nemůžu za to, že to nějaká dvě paka na poslední chvíli odřeknou. Ale aspoň bude víc peněz pro nás!“ Snaží se jí povzbudit.

Honza: „Co je? Svačinka?“

Petr: „Kája to už fakt nedává…. A já už taky melu z posledního. Říkám si, jestli kejvnout na ty dvanáctky byl dobrej nápad.“

Honza: „Já jsem rád, mě se ty prachy hoděj…“

Petr: „Už jenom tejden … Kájo?“

Kývnou na sebe.

Zase jdou "makat". Petr jde pomoct Karolíně s kusem betonu, té to zase upadne.

Karolína: „Do háje! Já to vzdávám. Já už prostě nemůžu!“ Sedne si na zem.

Petr: „Takhle to nejde, přeci si nezničíme zdraví!“

Honza: „Co chceš dělat?“

Petr: „Řeknu Heroutový, že dvanáctky jsou prostě moc, podívej se na nás, jsme tu tři dny – dalších pět prostě nevydržíme.“

Honza: „Fajn – když to domluvíš...“

Heroutová: Přichází. „Tak co, panstvo, jak nám to odsejpá? Vidím, že ty panely už máte skoro odnesený, zítra budeme bourat garáž a odpoledne se vrhneme na příčky v patře.“

Petr: „Paní Heroutová… vím, že jsme se domluvili, že dočasně vezmeme ty dvanáctky, ale zjistili jsme, že to prostě nedáváme… rádi budeme pracovat, ale víc jak osm hodin nezvládneme.“

Heroutová: „Ale já jsem vázaná termínem, to přeci víte! Domluvili jsme i vyšší plat, nechápu v čem je tedy problém?!“

Karolína: „Dvanáct hodin denně, deset dní v kuse, to není práce, to je otročina. Musíme si někdy odpočinout.“

Heroutová: „To jste si měli rozmyslet dřív, já zase musím dodržet termín. Buď budete dělat dvanáctky, nebo vůbec…“

Karolína: „Já to balím. Měla jsem jenom hrabat zahradu, a ne nosit beton! Zaplaťte mi, co mám odpracováno a nashle.“

Heroutová: „Jestli mě teď podrazíte, nedostanete ani korunu.“

Karolína: Znejistí

Honza: „Tak to nějak zvládnem...“

Petr: „Paní Heroutová, nešlo by se nějak rozumně domluvit, vždyť tady jde o zdraví…“

Heroutová: „Buď se tady zítra ráno uvidíme všichni, nebo nechoďte vůbec. Odchází.“

Ostatní se na sebe chvíli koukají

Petr: Rezignovaně, koukne na hodinky. „Půl osmý, tak to pojďte dodělat.“

Společně nesou blok, Karolína už to neunese, na jednoho z nich to spadne.

 

Scéna Vyhazov

Téma Presumpce neviny – člověk musí být považován za nevinného, není-li mu vina prokázána

Prostředí Večer v prodejně fast-foodu.

Osoby

  • Karel Práce ho baví, nic špatného neudělal, neví, kdo to mohl udělat, znak: kuchyňská zástěra
  • Laura Je „v pohodě“, ale štve jí, že se jí ztratili peníze, znak: pracovní plášť
  • Pavla Zlodějka, je ráda, že to padne na někoho jiného. A taky postoupí na lepší pozici, Znak: pracovní plášť
  • Aleš Šéf podniku, nechce nic riskovat, lidí je dost, radši vyhodí nevinného než si držet zloděje. znak: košile

 

Pavla krade peníze z kasy, obviní z toho Karla. Majitel obchodu Aleš si zavolá Karla a ihned ho propustí.

Laura: „Ještě si odskočím a pádím jo?“

Laura je na pokladně, odskočí si pryč. Pavla jde a vezme jí z pokladny peníze.

Karel vzadu smaží hamburgery.

Laura se vrátí, vezme pokladnu a nese jí Alešovi.

Laura: „Jedna pokladna ke kontrole :), dojdu se zatím převlíknout.“

Aleš počítá pokladnu, nevychází mu.

Laura udělá kolečko, vezme si čapku.

Laura: „Tak čau.“ Odchází

Aleš: „Počkej, pojď sem …. Lauro, chybí ti tu skoro dva tisíce.“

Pavla to celé nenápadně sleduje.

Laura: „Co? Že bych někomu špatně vrátila, ale tolik? Jedna paní mi platila dvoutisícovkou – byla tam?“

Aleš: „Tam žádná dvoutisícovka nebyla… Lauro, byl ještě někdo na tvojí kase?“

Laura: „Karel za mě zaskočil přes oběd.“

Pavla: Přisadí si. „No to je zajímavý, že když mi minulej tejden chyběla pětistovka, tak za mě taky zaskakoval Karel.“

Aleš: „Karle!“

Karel: Přichází. „Co je?“

Aleš: „Ty si dneska zaskakoval na kase za Lauru?“

Karel: „Jasně, přes oběd.“

Aleš: „Karle, zloděje ve svym podniku nestrpím, sbal si věci a jdi, končíš.“

Karel: „Cože?“

Aleš: „Oběma holkám se ztratily peníze z kasy, když si za ně zaskakoval, to už nemůže být náhoda.“

Karel: „Ale já nic nevzal.“

Laura: „A není ta bankovka třeba někde zapadlá?“

Pavla: „No já nevím, kdo si teď koupil novej mobil…“

Karel: „To ale bylo za výplatu!“

Vypadá to na hádku, Aleš to utne.

Aleš: „To stačí, nebudu to dál řešit, vem si věci a jdi.“

Karel: Odchází

Štrozno

 

Druhé odehrání představení

Představení je odehráno znovu, žáci se dle svého uvážení zapojují v souladu s pravidly divadla Fórum do představení a korigují jednání hlavního hrdiny.

 

 

 

Po představení

Edukativní videospot

Časová dotace 10 minut

Instrukce Žákům je promítnut speciálně koncipovaný videospot se zaměřením na problematiku lidských práv. Videospot je v anglickém znění s českými titulky.

 

Reflexe po představení

Časová dotace 10 minut

Instrukce Lektoři se žáky sepíší seznam základních lidských práv. Snaží se vypsat co největší počet a přiblížit se tak oficiálnímu seznamu 30 základních lidských práv. Předem vytištěný seznam třiceti základních lidských práv pak vyvěšen na nástěnku ve třídě, kde by pak měl zůstat dlouhodobě.

 

 

Aktivita provázky

Poznámka pro učitele Tato aktivita klade zvýšený důraz na pedagoga, na jeho výklad

Instrukce Učitel ukáže žákům 4,5 metru dlouhý provázek a nechá je odhadovat jeho délku. Poté, co se žáci shodnou na tom, že je dlouhý 4,5 metru, převedou údaj na milimetry. 4500 Milimetrů může symbolizovat historii naší planety, protože její předpokládané stáří je odhadováno na 4500 miliónů let. Učitel se vrátí zpět ke vzniku planety a prochází hlavními událostmi v historii Země, kdy jeden milimetr odpovídá 1 miliónu let. Jak dlouho jsou na této planetě lidé? Učitel ukáže poslední 1 až 2 milimetry a porovná je se zbytkem provazu. Možná nejsou lidé tak důležití. Snad bychom si měli dávat větší pozor na to, jak pečujeme o planetu, na které žijeme. Učitel žáky stručně seznámí s historií člověka. Pokud je nám známo, člověk pochází z Afriky. Na úplném počátku jsme byli všichni Afričané! Poté člověk migroval z Afriky a nakonec osídlil celý svět.

Dnes máme spoustu zemí a mnoho různých skupin, hovoříme mnoha různými jazyky a máme různá náboženství a kultury, ale všichni jsme vlastně jednoho původu. Učitel ukáže studentům druhý provázek. Jak je dlouhý? Dnes žije na zemi cca 7 miliard lidí. Tedy 1 milimetr na provazu představuje 1 milión lidí. Na provázku ukáže počet obyvatel některých z nejlidnatěších zemí světa. Jak velká je naše země? Někteří lidé mají, zdá se, tendenci rozdělovat svět na „našince" a „cizince". Provaz ukazuje, že naprostá většina lidí jsou "cizinci"! Všichni ale společně sdílíme tuto planetu jako náš domov a musíme se naučit, jak na ní společně žít. Země světa prostřednictvím Organizace spojených národů se rozhodly, že i když jsme různí a žijeme na různých místech, máme všichni stejná práva.

Závěr a reflexe Na základě aktivity Provázky může učitel pokračovat v diskusi o ekologických otázkách, lidských právech obecně, předsudcích a stereotypech, geografických otázkách a mezinárodních vztazích.

 

 

Aktivita Strom lidských práv

Instrukce Žáci se rozdělí do skupin po třech až pěti. Učitel požádá jednotlivé skupiny, aby nakreslily velký strom a pojmenovaly ho „Náš strom lidských práv". U spodní části kmene žáci napíší: „Lidská práva". Strom by měl mít několik hlavních větví s klíčovými koncepty lidských práv a z hlavních větví by měly vybíhat postranní, kam žáci zapisují práva, která souvisí s klíčovými koncepty.

Závěr a reflexe Skupiny představí své stromy lidských práv ostatním ve třídě, vysvětlí svůj přístup. Plakáty mohou zůstat vystavené ve třídě. Učitel může využít aktivitu jako předstupeň k dalšímu studiu lidských práv nebo práv dítěte. Žáci mohou zjistit, do jaké míry se jejich stromy lidských práv shodují s dokumenty, které by měly být všude obecně přijímány.

 

 

Aktivita Let balonem

Instrukce Aktivitu řídí učitel. Žáci vytvoří skupiny o pěti až šesti členech. Každá skupina dostane velký arch papíru a fixy. Žáci nakreslí horkovzdušný balón letící nad oceánem nebo místní krajinou. „Pytle s pískem" symbolizující deset lidských práv jsou přivázané k obrázku.

Žáci mají za úkol představit si sami sebe, jak cestují „balónem lidských práv". Balón začíná klesat a cestující musí odhodit nějaké pytle s pískem, aby zabránili vážné nehodě. Úkolem tedy je stanovit priority lidských práv představovaných pytli s pískem. Žáci mohou využívat například následující kritéria: Je nějaké právo nepřímo obsažené v jiném právu? Je nějaké právo zvlášť důležité pro demokracii nebo pro naše osobní potřeby? Nicméně balón stále klesá a v pravidelných intervalech je nutné odhazovat další pytle s pískem. Žáci musí vyhodit další zátěž. Po odhození čtyř nebo pěti pytlů s pískem přistane balón bezpečně na zemi.

Závěr a reflexe Každá skupina předloží svůj seznam celé třídě a vysvětlí alespoň některé ze svých priorit. Následně je možné seznamy porovnat. Vzniklo hodně rozdílů? Rovněž by mělo proběhnout závěrečné shrnutí práce ve skupině. Bylo obtížné se dohodnout? Bylo obtížné upřednostnit některá lidská práva před jinými? Ideálně by se studenti měli být schopni shodnout na tom, že všechna zde uvedená práva jsou důležitá, avšak lidé mohou mít různé priority, pokud si musí vybrat.

V případě fungující společnosti by zrušení jakéhokoliv z práv způsobilo závažné narušení demokracie. Lidská práva jsou přirozená práva, a tedy nezcizitelná. Let balónem byl tedy pouze simulací situace, která – doufejme – se nikdy nestane: vláda diktátora. Pokud začnou studenti zpochybňovat pravidla této hry na tomto základě, pak byl výchovný cíl bezezbytku dosažen. Je také možné v rámci reflexe prozkoumat, která z těchto práv byla začleněna do ústavy země a to, jak jsou tato práva chráněna.

 

 

 

Dotazník po představení

Odpovědi   1 určitě ano  |  2 ano  |  3 nevím  |  4 ne  |  5 určitě ne

Dodržování lidských a občanských práv je pro mne osobně velmi důležité.

Co si myslím já   1   2   3   4   5       |       Co si myslí moji vrstevníci   1   2   3   4   5

Už jsem se osobně setkal s nelidským jednáním.

Co si myslím já   1   2   3   4   5       |       Co si myslí moji vrstevníci   1   2   3   4   5

Souhlasím s tvrzením, že občané ČR se chovají v mezích lidských práv.

Co si myslím já   1   2   3   4   5       |       Co si myslí moji vrstevníci   1   2   3   4   5

S jakými problémy z oblasti lidských práv jsem se ve svém okolí setkal?

a) Šikana |  b) fyzické násilí    |    c) diskriminace pohlaví    |    d) protiprávní jednání

Pro potlačení nelidského chování bych navrhoval/la

a) Vězení |  b) oko za oko, zub za zub    |    c) vzdělávání

d) odhalit jeho příčinu a nabídnout agresorovi pomoc se zpracováním osobního traumatu

Jako obyvatel ČR se cítím bezpečně, lidská i občanská práva jsou zde plně respektována.

Co si myslím já   1   2   3   4   5       |       Co si myslí moji vrstevníci   1   2   3   4   5

Když zjistím, že nejsou respektována moje práva, vím, kam se mohu obrátit pro pomoc.

Co si myslím já   1   2   3   4   5       |       Co si myslí moji vrstevníci   1   2   3   4   5

 

 

 

Zpět

Kontakt

Fórum pro prožitkové vzdělávání

Zapsaný ústav, IČ: 027 61 181

Vášova 265/19, 103 00 Praha 10

info(zavináč)forumppv.cz

T: +420 777 140 494

Podpořte nás

Pro naši neziskovou organizaci je velmi důležitý transparentní způsob jejího financování. Pro tento účel jsme zřídili účet u ČSOB 267583161/0300

Děkujeme Vám!