Projektový den > Integrace dětí
Projektový den

Oleg v cizí zemi

na téma integrace dětí s jazykovými a kulturními odlišnostmi

Anotace

Příběh jedenáctiletého chlapce Olega, který s maminkou a mladší sestrou utekl ze země zmítané válkou. Jejich útěk z Ukrajiny byl velmi dramatický. Oleg se nejen vzpamatovává z hrůz, které zažil doma, ve své rodné zemi, ale také ze strastiplné cesty, musí se také vyrovnat se strachem o tatínka, který na Ukrajině zůstal. Oleg je už sice v bezpečí, ale jeho život je plný smutku a stesku po domově. Lidem v nové zemi nerozumí, nezná jejich zvyky.

 

 

Cíle 

  • Pomoci ke snadnější adaptaci dětem přicházejícím z Ukrajiny
  • Pochopit základní souvislosti ve vztahu k soužití různých kultur
  • Uvědomit si, že pochopení druhého je cestou k větší toleranci
  • Posílit schopnost empatie
  • Posílit schopnost spolupráce v týmu

 

 

Popis lekce

Dotkni se toho, kdo… Rozehřívací aktivita k tématu

 Časová dotace 10 minut

Aktivita Tato aktivita děti fyzicky nastartuje k následující práci, pomůže odreagovat se, a odpoutat od všeho, co děti dělali před tím. Aktivita je určena jednak k rozehřátí a rozpohybování skupiny, žáci se v ní naladí na zážitek nejistoty, který můžu prožívat, pokud se ke mně někdo chová způsobem, který mi není úplně příjemný.

Dotkni se toho, kdo: Žáci se postaví do prostoru a oba lektoři střídavě vyvolávají: „Dotkni se toho, kdo tě umí rozesmát.“ Dotkni se toho, kdo má rád zmrzlinu.“ „Dotkni se toho, kdo ti umí pomoci.“ „Dotkni se toho, kdo tě uklidní.“ Dotkni se toho, komu důvěřuješ.“ „Dotkni se toho, kdo se pěkně směje.“ „Dotkni se toho, koho oblečení se ti dnes líbí.“ „Dotkni se toho, komu bys chtěl udělat radost.“ apod. Děti se rozběhnou a chytnou se někoho, kdo odpovídá zadání. Jedná se o neverbální zpětné vazby mezi dětmi. Je důležité zvolit vhodná zadání. Je nutné, aby byla vždy pozitivní. Některým dětem může dělat problém dotek, můžeme zvolit obměnu „Postav se k tomu, kdo...“

Po proběhnuté aktivitě krátce diskutujeme o tom, co při ní kdo zažíval.

 

 

Kdo je Oleg

 Časová dotace 5 minut

 Aktivita Všichni účastníci si sednou do kruhu tak, aby na sebe všichni viděli. Lektor v roli školáka Olega (s jeho kšiltovkou naraženou na hlavě tak, že mu není vidět do očí), přichází do třídy, prochází mezi dětmi a promlouvá:

„Mám strach. Vůbec se mi do té školy nechce. Nejradši bych šel někam daleko, daleko od všech, kde budu sám. Kde budu moct myslet na tátu, který zůstal na Ukrajině. Vůbec jsem se nestihl s ním rozloučit. Co když ho už nikdy neuvidím?! Náš útěk byl dost příšernej. Moc nerozumím tomu, jak se nám to nakonec podařilo. Prej do bezpečí. Jenže jaký bezpečí… nechci tady bejt. Chci domů!

Kamkoliv přijdu, tam na mě všichni čumí. Jo, přesně jako teď…

Mamka říkala, že jsme měli obrovské štěstí. Tak nevím, jestli tomuhle se dá říkat štěstí. Ničemu nerozumím. Všichni mluví moc rychle.

Taky mě štve, že mě učitelka posadila do lavice zrovna s Pavlem. Přitom vedle Marka je tady volné místo. A Marek se mi líbí mnohem víc. Dokonce mi hned první den dal sušenku ze své svačiny. Kdežto Pavel kdykoliv si sednu do lavice, tak se odtahuje a drží se za nos, jakože smrdím… pár blbečků se tomu vždycky zasměje. Některý zkrátka udělají cokoliv, aby se Pavlovi zalíbili. Při tom nechápu proč. Není ani moc chytrej. Co na něm viděj? Ještě že je tady s námi Ina. Moje malá Ina. Je pořád tak veselá. Vypadá to, že jí vůbec nevadí, že jsme tady. Se všemi ve své třídě se hned skamarádila.

Nechápu, jak to dělá. Taky bych to chtěl umět. Umí česky ještě hůř než já, a přitom je v první v první třídě jako ryba ve vodě. Těším se, až spolu půjdeme domů ze školy. Jsem zvědav, jestli dneska odpoví ta divná sousedka na náš pozdrav. Včera místo odpovědi zamumlala něco o přistěhovalcích kdoví odkud. Paráda fakt.“

 

  

Postava na zdi

 Časová dotace 10 minut

 Aktivita Tato aktivita nám pomůže ujasnit si, co víme o našem hlavním hrdinovi a co se o něm můžeme domýšlet. Děti si také ujasní, jaký je rozdíl mezi fakty a mezi našimi domněnkami či vlastními interpretacemi. Všichni účastníci zůstanou v kruhu. Na veliký arch uprostřed kruhu jeden z lektorů zapisuje, co děti říkají o Olegovi, který je na papíře znázorněn obrysem postavy. Červeným fixem zapisujeme fakta, která z příběhu víme, modrým fixem okolnosti z jeho života, které jsme zatím mohli z toho, co víme, vyvodit. Poté, co už do obrysu postavy nechce nikdo nic přidat, diskutujeme se žáky o tom, co je na příběhu Olega zaujalo, co je třeba překvapilo, co se dozvěděli nového apod.

 

 

Stýskání

Časová dotace 10 minut

Aktivita Všichni žáci dostanou kousek papíru a tužku. Každý si najde svoje místo dál od ostatních, pohodlně se usadí nebo si lehne a lektor zadá následující instrukce: „Zavřete si na chvíli oči, a zkuste si teď představit, že pravé ležíte ve své posteli. Všude už je tma, pomalu usínáte. Najednou jako byste se ocitli v úplně jiném světě. Možná je to jiná planeta. Rozhlížíte se, zjišťujete, že jste zřejmě v rychlosti museli opustit svůj domov, město, ve kterém žijete, svoje kamarády, dokonce svou zemi a s rodinou a ocitli jste se na jiné planetě. Není tady skoro nic takové, na co jste byli zvyklí. Jídlo je jiné, lidé vypadají jinak než vy, mluví jinou řečí, nikomu ani ničemu nerozumíte. Nevíte, jak dlouho tady budete muset být. Nemáte strach. Víte, že vše dobře dopadne.

Máte totiž v sobě malé světýlko, které vás vždycky nakonec bezpečně dovede domů. Vždycky to tak bylo a vždycky bude. Ale než se tak stane, rozhodnete se, že to tady nejdřív trochu prozkoumáte. Najednou si ale vzpomenete, co všechno jste doma nechali. Kdybyste tady zůstali, co z vašeho světa na planetě zemi by vám chybělo? Jsou to lidé, věci, místa… Pomalu se rozhodnete vrátit. Už jste zpátky ve své teplé posteli, která tady na vás čeká. Pomalu otevíráte oči. A teď napište na papír všechno, co vás napadne, co by vám na té cizí planetě chybělo. Všechno, na co si vzpomenete, po čem by se vám určitě stýskalo.“ Každý, kdo dopíše, se vrátí zpět k lektorům. Společně čekáme, až všichni dopíšou.

Všechny papírky se dají do jednoho košíku. Zdůrazníme dětem, že papírky jsou anonymní. Nikdo se tedy nepodepisuje. Kdo by měl velký problém papírek odevzdat do společného košíku, nemusí.

 

 

Stesk po domově, sousoší

Časová dotace 20 minut

Aktivita Děti rozpočítáním první, druhý, třetí, čtvrtý rozdělí na čtyři skupiny. Každá skupina si vylosuje z košíku jedno přání. Úkolem skupiny je nyní toto přání „vytesat“ do sousoší. Děti mají vytvořit situaci, kterou nejdříve vymyslí a poté ji znázorní zamrznutím v jednom okamžiku. Když jsou skupiny připravené, předvedou svá sousoší zbytku třídy. Diváci si vždy nejdříve pečlivě sochy prohlédnou a poté hádají, co by asi tímto mohlo být zobrazeno za situaci. Každá skupina si určí jednoho mluvčího, který pak vysvětlí, jaký byl původní záměr skupiny. Poté, co se vystřídají všechny skupiny, společně v kruhu diskutujeme o tom, co nás nejvíce spojuje s rodnou zemí. Co se v sousoší nejvíce opakovalo? Myslíte si, že každý by prožíval opuštění rodné země podobně? Nebo myslíte, že lidé ze zcela odlišných prostředí mají jiné stesky?

 

 

Jak se cítím, když jsem odkázán na druhé

Časová dotace 5 minut

Aktivita Jak jsme se dozvěděli, Oleg neumí dobře česky. Byl tedy dost často odkázán na pomoc někoho, kdo by mu vysvětlil, co se právě třeba ve třídě děje během vyučování, možná nerozuměl dobře, jak funguje objednávání a vydávání obědů, nevěděl třeba přesně, co si má s sebou nosit na tělocvik apod. My se nyní rozdělíme do dvojic. Jeden z dvojice je ten, který prostředí dobře zná a druhý se stane Olegem. Oleg si zavře oči a jeho průvodce se ho snaží pomocí doteků vést po třídě tak, aby dvojice nenarazila na ostatní žáky. Po chvilce si vymění role. Po skončení hry krátce diskutujeme o tom, jak jsme se cítili v roli průvodce a jak v roli Olega.

 

 

Kdo a jak může pomoci

Časová dotace 15 minut

Aktivita Jeden z lektorů uvádí do další aktivity: „Teď jsme se hodně zabývali tím, jak se cítí někdo, kdo musí opustit vše, co je mu milé a blízké a kdo musí čelit nejrůznějším nepříjemnostem, které se skrývají pod zvykáním si na nový domov. V takové situaci, ve které se ocitl Oleg, se může ocitnout během života každý z nás. Společně teď zkusíme vymyslet, jak bychom mohli Olegovi pomoci.“ Žáci se rozdělí do tří skupin. Skupina číslo jedna představuje Olegovo rodiče, druhá skupina se promění v třídního učitele třídy, do které nyní Oleg chodí a třetí skupina se stane jeho novými spolužáky. Úkolem každé skupiny je vymyslet aktivity, které by z jejich pozice (Olegovi rodiče, učitelka, spolužáci) mohly Olegovi pomoci v nové životní situaci, ve které se ocitl.

Všechny skupiny pracují chvíli na zadaném úkolu samostatně (oba lektoři průběžně pomáhají, pokud je potřeba, případně sledují, jakým směrem se vydávají úvahy žáků). Ze společné diskuse pak vybere každá skupina tři aktivity, o kterých jsou přesvědčeni, že by Olegovi mohli nejvíce pomoci. Z těchto tří pak každá skupina vybere jednu aktivitu, kterou zbytku třídy prezentují tak, že vytvoří sousoší, které tuto pomocnou aktivitu zobrazuje.

Pokud se v sousoší objevuje postava Olega, žák, který jej reprezentuje, použije zástupnou rekvizitu. Ostatní se při prezentaci sousoší snaží uhodnout, co se v sousoší odehrává, kdo je kdo a v čem spočívá tato konkrétní pomoc. Každá skupina si vybere jednoho zástupce, který sousoší zbytku třídy reprezentuje. Poté, co se všichni snaží uhodnout, co vidí, vysvětluje, jaký byl jejich původní záměr. Ostatní dvě pomocné aktivity pak skupina vysvětlí verbálně.

 

 

Jak to bylo dál

Časová dotace 15 minut

Aktivita Nyní si všichni sednou do kruhu. Oba lektoři sedí vedle sebe. Jeden z lektorů zahájí: „Představte si, že máte ve svých rukou moc, ovlivnit příběh našeho Olega. Je teď tedy na nás všech, jak se Olegův život bude po příjezdu do nové země odvíjet. Záleží jen na vás, zda si najde v české republice nové kamarády, zda se dobře naučí česky, zda tady bude šťastný. Společně teď dovyprávíme jeho příběh tím způsobem, že každý z nás řekne po kruhu jednu větu z jeho příběhu. Pozorně poslouchejte, co říká spolužák před vámi a snažte se na jeho větu navázat tak, aby nám vzniklo ucelené vyprávění. Tak pozor, začínáme: „Oleg byl několik dlouhých týdnů smutný.“

 

 

 

Závěrečné shrnutí v kruhu

Časová dotace 10 minut

Aktivita Lektor shrne celý příběh. Myslíte si, někdo takový příběh mohl prožít? Myslíte, že by se ve vašem blízkém okolí mohl podobný příběh odehrávat?

Jak rozumíte tomuto citátu: „Bez tolerance se náš svět promění v peklo.“ Friedrich Dürrenmatt, švýcarský spisovatel a dramatik (1921–1990)

Umíte si představit, jak by to na světě vypadalo, kdybychom si vzájemně v podobných situacích nepomáhali? Společná diskuse, sdílení.

 

 

 

Zpět

Kontakt

Fórum pro prožitkové vzdělávání

Zapsaný ústav, IČ: 027 61 181

Vášova 265/19, 103 00 Praha 10

info(zavináč)forumppv.cz

T: +420 777 140 494

Podpořte nás

Pro naši neziskovou organizaci je velmi důležitý transparentní způsob jejího financování. Pro tento účel jsme zřídili účet u ČSOB 267583161/0300

Děkujeme Vám!